Attēls: kidsent.com |
Turpinot par spiedienu zem ūdens - par apkārtējās vides spiediena ietekmi uz daiveri ieniršanas laikā. Ikviens nirējs zina, ka ienirstot ir jāizlīdzina spiediens ausīs, jeb precīzāk - vidusausī. Gaisa josla, kas atrodas vidusausī, ir pirmā kas reaģē uz apkārtējās vides spiediena maiņu.
Gaisa josla vidusauss rajonā no vienas puses ir hermētiski noslēgta ar bungādiņu, kas to nodala no dzirdes ejas, bet no otras puses savienota ar aizdeguni pa šauro Eistahija kanālu. Vidusauss bungdobumā ir izvietoti dzirdes kauliņi (āmuriņš, laktiņa, kāpslītis), caur kuriem skaņas plūsma no bungādiņas nonāk iekšējā ausī (jeb gliemezītī).
Foto: padi.com |
Bungādiņa ir ļoti jūtīga pret spiediena maiņu. Bungādiņai ieliecoties rodas spiedošas sajūtas, tām seko sāpes. Tas notiek tāpēc, ka bungādiņas abās pusēs ir dažāds spiediens. Veicot ieniršanu zem ūdens, bungādiņa spiediena ietekmē ieliecas uz iekšu, un daiveris izjūt nepatīkamas sajūtas. Šīs sajūtas var būt līdzīgas tām, ko cilvēki izjūt esot lidmašīnā tās pacelšanās un nolaišanās laikā. Lai pārtrauktu šīs nepatīkamās sajūtas nepieciešams izlīdzināt spiedienu, jo Eistahija kanāls ir izveidots tā, ka gaiss no rīkles nevar pats nonākt vidusausī.
Ja apkārtējās vides spiediena izmaiņas ir niecīgas, tad, lai izlīdzinātu spiedienu vidusausī, pilnībā pietiek, ja tiek veiktas rīšanas darbības. Tas nozīmē, ka, lai izlīdzinātu spiedienu, pietiek norīt siekalas. Tieši tāpēc - lai stimulētu šo procesu - lidmašīnās pirms pacelšanās pasažieriem mēdz izsniegt karameles. Protams, zem ūdens karameles neviens neiedos. Un arī spiediena maiņa ienirstot notiek daudz krasāk - ļoti bieži siekalu norīšana nelīdz.
Vispopulārākais veids, kā zem ūdens izlīdzināt spiedienu vidusausī ir - aizspiest ar pirkstiem degunu un mēģināt caur degunu izpūst gaisu. Tādā veidā gaiss pa Eistahija kanālu nonāks vidusausī un bungādiņa iztaisnosies, bet nepatīkamās sajūtas izzudīs. Daivingā šis paņēmiens saucas spiediena izlīdzināšana ausīs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru